Terapia ręki polega na usprawnianiu precyzyjnych ruchów dłoni i palców mających na celu angażowanie kończyny górnej do wykonywania różnych zadań. Zajęcia z terapii ręki są szansą na kompensowanie deficytów w obrębie motoryki małej.
Celem terapii jest:
1 . Cel wiodący – usprawnianie kończyny górnej, aby usprawnić komunikację, samoobsługę, zabawy oraz umiejętności szkolne.
2. Cel kierunkowy – kompetencje w ramach celu wiodącego np. usprawnianie posługiwanie się małymi przedmiotami, narzędziem pisarskim
3. Cel szczegółowy – to wyznaczanie zadań na każde zajęcia terapeutyczne np. wypracowanie prawidłowego chwytu, umiejętność trzymania łyżki itp.
Pierwsze spotkanie z terapeutą polega na rozmowie z rodzicem dotyczące rozwoju dziecka od urodzenia oraz funkcjonowanie dziecka w domu, w szkole/przedszkolu. Następnie diagnoza funkcjonowania dziecka. Kolejnym etapem jest omówienie z rodzicem zajęć w ramach terapii ręki.
Jeżeli rodzic przychodzi z opinią z poradni Psychologiczno – Pedagogicznej wtedy na podstawie opinii układany jest program zajęć i wdrażana jest terpia.
Zajęcia w ramach terapii ręki prowadzone są wg ustalonego schematu zajęć.
- Powitanie
- Stymulacja prioprioceptywna
- Seria ćwiczeń rozmachowych
- Seria ćwiczeń manualnych.
- Seria ćwiczeń precyzyjnych
- Relaks
- Pożegnanie.
Powitanie – rozpoczynanie zajęć ustalonym rytuałem, dającym znać o tym, iż zaczynamy zajęcia. Powitanie uzależnione jest od poziomu funkcjonowania dziecka poznawczego i ruchowego.
Stymulacja prioprioceptywna – długość uzależniona od potrzeb dziecka. Stymulacja daje dziecku możliwość lepszej kontroli własnego ciała, umiejętność zaplanowania ruchów.
Ćwiczenia rozmachowe – angażują przede wszystkim obręcz barkową oraz buduje centralną stabilizację ciała.
Ćwiczenia manualne – angażowanie przede wszystkim stawu łokciowego i nadgarstka do pracy. Ważne jest aby uaktywnić dwa stawy potrzebne później do ćwiczeń precyzyjnych.
Ćwiczenia precyzyjne – dotyczą występowania trudności na poziomie umiejętności grafomotorycznych oraz sprawności dłoni i manipulacji.
Relaks – przeprowadzenie wszystkich etapów zajęć jest dla dziecka bardzo obciążające fizycznie, dlatego ważne jest, aby dać dziecku się zrelaksować i odpocząć. Forma relaksu jest dostosowana do preferencji dziecka.
Pożegnanie–Jest formą odczucia przez dziecko pewnych ram zajęć. Jest to informacja, że zadanie, które miał wykonać właśnie się skończyło.