Grupa 6-9 lat – Skontaktuj się
Rozwój społeczny człowieka polega na umiejętności współżycia w społeczeństwie. Dziecko wraz z wiekiem uczy się pewnych zasad i reguł postępowania a także zwyczajów panujących w grupie, do której przynależy. Dotyczy to każdej grupy wiekowej, a szczególnego znaczenia nabiera w momencie rozpoczynania przez dziecko nauki szkolnej.
Dziecko wchodzi w nową jeszcze mu nie znaną rolę ucznia, jego kontakty społecznie poszerzają się. Jednak nie każde dziecko z łatwością potrafi sprostać temu zadaniu. Dzieci nieśmiałe mają problem w nawiązaniu kontaktów odczuwają silny stres, zamykają się w sobie, izolują, stoją na uboczu grupy odczuwając lęk. Nie potrafią rozpoznać swoich emocji, nie wiedzą jak mają się zachować. Tracą one wiarę w swoje możliwości, stają się nerwowe, wówczas mogą pojawić się zaburzenia zachowania. Zachowania, które nie są tolerowane społecznie. Aby pomóc dzieciom w przezwyciężeniu trudności jakie je napotkały można zaproponować zajęcia TUS czyli Trening Umiejętności Społecznych.
TUS to grupowa forma pracy z osobami, które doświadczają trudności społecznych. Podczas zajęć uczestnicy uczą się umiejętności społecznych niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu. TUS jest programem do celowego i zaplanowanego uczenia umiejętności, odbywający się w małej grupie. Zajęcia zawierają elementy treningu komunikacji, pracy nad emocjami oraz poprawie umiejętności interpersonalnych i współdziałania. Kierowane są nie tylko do osób z zaburzeniami zachowania ale też dla osób z ADHD, ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera.
Dzieci biorące udział w Treningu Umiejętności Społecznych nabywają umiejętności radzenia sobie ze swoimi problemami (z przeżywaniem sukcesu i porażki), pohamowania złości, rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami, czekania na swoją kolej i słuchania polecenia do końca oraz ponoszenia konsekwencje swoich działań.
Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanego terapeutę. Odbywają się raz w tygodniu po 90 minut.
Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania i identyfikowania emocji
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- Zwiększenie poczucia własnej wartości
- Ograniczenie lęków związanych z kontaktami społecznymi
- Kształtowanie umiejętności nawiązywania prawidłowych kontaktów społecznych
- Wzmocnienie wiary we własne siły poprzez podwyższenie samooceny
- Kształtowanie zachowań empatycznych
- Przeciwdziałanie skłonności do izolacji
Cele szczegółowe:
- Uczenie przestrzegania zasad i norm obowiązujących w sytuacjach grupowo- społecznych
- Integracja grupy
- Kształtowanie umiejętności autoprezentacji
- Satysfakcja z własnych osiągnięć
- Wykorzystanie w praktyce nabytych i ćwiczonych umiejętności
- Wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa
- Obniżenie poczucia niepokoju i napięcia
- Pozytywne wzmacnianie osiągnięć
- Nauka i modelowanie zachowań pożądanych
- Nauka aktywnej komunikacji jako sposób na wyrażanie emocji
- Kształtowanie pozytywnych kontaktów społecznych
- Rozwijanie empatii
- Ćwiczenie sposobów adekwatnego zachowania się w różnych sytuacjach
- Rozwijanie świadomości różnic i podobieństw między osobami
- Ekspresja siebie poprzez swobodną aktywność i zabawy ruchowe
- Nauka rozpoznawania znaczenia gestów, ekspresji mimicznej i ciała
- Nauka wykorzystywania komunikatów niewerbalnych (posługiwanie się gestem, mimiką, dystansem)
- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności
Formy i metody pracy.
- Zajęcia w grupie
- Zajęcia w parach
- Zabawy integracyjne, edukacyjne, tematyczne
- Drama
- Dyskusja,
- Burza mózgów
- Rysunki
- System wzmocnień dostosowany do indywidualnych potrzeb każdego uczestnika zajęć
Środki dydaktyczne:
- arkusze papieru
- pisaki, kredki
- własnoręcznie wykonane pomoce
- gry planszowe
- piłka
- balony
- płyta CD
- żetony
OPRACOWAŁA: mgr Katarzyna Drążek