Cel: Zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami wiążącymi się z pojawieniem się różnego rodzaju sytuacji kryzysowych na terenie szkoły.
Odbiorcy: nauczyciele, pedagodzy, inni pracownicy szkolni.
Czas trwania: minimum 4-6 godzin ( 2-3 godziny teorii, 3-4 godziny zajęć praktycznych i paneli dyskusyjnych w zależności od zaangażowania uczestników) lub 4 warsztaty po 2 godziny.
Zarys programu:
CZĘŚĆ PIERWSZA – TEORETYCZNA:
1. Kryzys w szkole:
- czym jest kryzys ? (psychologiczne teorie kryzysów w skrócie)
- rodzaje, przyczyny i fazy kryzysów;
- kryzys w życiu dziecka i szkoły:
- przemoc wobec dziecka – jak rozpoznać ofiarę?
- nadużycia seksualne – sygnały nadużyć
- dziecięca żałoba – wsparcie, podstawy żałoby
- samobójstwo – syndrom presuicydalny; schemat zajęć po próbie samobójczej; model radzenia sobie po samobójstwie ucznia.
- terroryzm – zasady negocjacji z terrorystą, dziecko i nauczyciel zakładnikiem (przykłady).
2. Elementy Interwencji Kryzysowej:
- model interwencji kryzysowej,
- jak interweniować ? – wskazówki dla pedagogów,
- omówienie czynników ryzyka;
- elementy terapii stosowane w interwencji kryzysowej (podstawy).
CZĘŚĆ DRUGA – PRAKTYCZNA (WARSZTATOWA):
- Zarządzanie kryzysem w szkole
- Prewencja i zespół kryzysowy w szkole (ogólne zasady)
- Tworzenie listy działań interwencyjnych;
- Wybrane działania interwencyjne (śmierć ucznia, epizod psychotyczny; środki odurzające; okaleczenia, cyberprzemoc).
- Pytania i panel dyskusyjny.