Grupa 4-6 latków – Skontaktuj się
W życiu małego dziecka szczególną rolę przypisuje się jego umiejętnościom poznawania otaczającego świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania. A tak wielu osobom przychodzi z trudnością nawiązanie i utrzymanie pozytywnych kontaktów z innymi ludźmi, włączenie się do grupy, wykazywanie zrozumienia, wycofanie się i konstruktywne radzenie sobie z problemami i konfliktami. Wszystkie te elementy są niezbędne, by sprostać wymaganiom, jakie przed dziećmi stawia świat. O tym, że wiele z nich nie radzi sobie z tymi wymaganiami nikogo nie trzeba przekonywać. Obserwowane zaburzenia w funkcjonowaniu tych dzieci mogą się ujawniać w relacjach z rówieśnikami, dorosłymi, z zadaniami oraz w relacjach z samym sobą. Ignorowanie pierwszych problemów dziecka może w przyszłości doprowadzić do poważnych trudności wychowawczych. Jedną z form pomocy dzieciom, przejawiających tego typu trudności jest poddanie ich treningowi umiejętności społecznych, w czasie którego dzieci mają szanse lepiej poznać siebie, swoje uczucia i nauczyć się z nimi radzić oraz opanować umiejętność dobrego komunikowania się z otoczeniem.
Zajęcia TUS (trening umiejętności społecznych) prowadzone w Centrum Psychoterapii i Rozwoju „LUSTRO” to terapia adresowana do dzieci wykazujących zaburzenia w zakresie funkcjonowania społecznego, która skupia się na kształtowaniu kompetencji społecznych, rozwoju emocjonalnym, rozwoju empatii, poprawie umiejętności interpersonalnych i współdziałania.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i prowadzone są przez wykwalifikowanego terapeutę według programu, w oparciu o Trening Umiejętności Społecznych Goldsteina uzupełniony o Dialog Motywujący, Teorię Umysłu i Program zajęć socjoterapeutycznych „Kolorowy Świat Emocji”. Wszystkie podejmowane działania mają na celu poprawę kontaktów dziecka z otoczeniem, tak z rówieśnikami jak i z dorosłymi i wprowadzenie go w podstawowe zasady panujące w życiu społecznym – kontakt wzrokowy, kontakt fizyczny podczas zabaw w kole, witanie się i żegnanie, odraczanie zachowań w oczekiwaniu na swoją kolej, społecznie akceptowane sposoby wyrażania emocji, współpracę przy wykonywaniu zadań w kilka osób itd.
CELE OGÓLNE:
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- Rozbudzanie szacunku dla odmienności i różnorodności,
- Rozbudzanie empatii,
- Rozwój umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- Rozwój emocjonalno – społeczny,
- Budowanie pozytywnego obrazu siebie,
- Zwiększenie poczucia własnej wartości,
- Zaspokojenie potrzeb bycia ważnym,
- Nabywanie umiejętności wyrażania i rozpoznawania uczuć.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Dostrzeganie i akceptowanie podobieństw i różnic dotyczących wyglądu, zainteresowań, rodziny, sposobów wyrażania uczuć,
- Ustalenie reguł i norm grupowych,
- Wzajemne poznanie się i integracja grupy,
- Budowanie pozytywnego obrazu siebie,
- Dokonywanie autoprezentacji i samooceny,
- Podejmowanie współpracy w grupie,
- Prezentowanie wytworów, będących efektem pracy grupowej,
- Rozpoznawanie i wyrażanie uczuć,
- Akceptowanie poglądów, gustów i odmienności fizycznej innych,
- Dostrzeganie potrzeb innych,
- Poszukiwanie alternatywnych sposobów komunikacji,
- Reagowanie z empatią i zrozumieniem na potrzeby innych,
- Dzielenie się z innymi własnymi doświadczeniami i przeżyciami,
- Realizowanie powierzonych zadań dla osiągnięcia wspólnego celu,
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy bez względu na osiągnięty wynik,
- Wykorzystywanie w praktyce zdobytej wiedzy,
- Podejmowanie prób rozwiązywania sytuacji trudnych,
- Odzwierciedlenie swych przeżyć i uczuć poprzez różne formy artystycznego wyrazu,
- Kształtowanie umiejętności autoprezentacji,
- Kształtowanie pozytywnych odczuć w kontaktach z drugim człowiekiem.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
1. Metody i techniki pracy.
- Zabawy integracyjne,
- Zabawy edukacyjne,
- Pokaz,
- Dyskusja,
- Rysunki i inne prace plastyczne,
- Drama.
2. Formy pracy
- Zbiorowa,
- Grupowa.
3. Środki dydaktyczne
- Płyty z muzyką,
- Materiały plastycznej,
- Piłka, woreczki itp.
- Gry planszowe,
- Karty z rysunkami emocji,
- Bajki terapeutyczne itp.
EWALUACJA PROGRAMU:
- Bieżąca obserwacja dziecka,
- Informacja zwrotna od dzieci i rodziców.
OPRACOWAŁA: mgr Izabela Markowska