Stres w pracy

Stres w pracy, jego przyczyny i jak sobie z nim radzić.

Stres w dzisiejszych czasach określany jest mianem choroby XXI wieku. Problem stresu dotyczy każdego człowieka, ponieważ spotykamy się z nim w życiu codziennym. Nie istnieją ludzie, którzy go nie doświadczają. Jednak każdy reaguje na niego inaczej, jest to w dużej mierze zależne od naszej indywidualnej podatności na stres. Warto jednak podkreślić, mimo że reakcja ta kojarzy nam się, z czym negatywnym, istnieją dwa rodzaje stresu.

  1. Pierwszy z nich to eustres zwany stresem pozytywnym oraz konstruktywnym. Prowadzi on do zadowolenia i satysfakcji oraz motywacji bez jakichkolwiek skutków negatywnych.
  2. Drugi zwany jest dystresem inaczej zwanym stresem negatywnym powodujący z czasem negatywne konsekwencje zawodowe, społeczne i zdrowotne.

Stres w pracy

Miejscem, w którym spędzamy większą część swojego życia to miejsce pracy. To właśnie w tym miejscu 85% ludzi odczuwa stres. W Polsce, 11% osób czerpie radość z życia zawodowego, natomiast zadowolonych i czerpiących 60% traktuje obowiązki służbowe jako konieczność i sposób zarobienia na życie. Stres jest naturalną reakcją organizmu na zmieniające się warunki w pracy. Pamiętajmy jednak, że przewlekły stres może przynieść wiele problemów zdrowotnych. Dochodzi do sytuacji, kiedy w obawie przed gniewem pracodawcy cały dzień próbują przetrwać ze ściśniętym żołądkiem. Inni dzień wcześniej nie mogą przestać myśleć o niedokończonych projektach czy planach miesięcznych. Dlatego tak ważne jest, aby przyczyny te były niwelowane, aby móc utrzymać stan równowagi.

Jednymi z najczęstszych przyczyn stresu w pracy są:

  • Charakter pracy: monotonne zadania, brak zróżnicowania w pracy.
  • Przeciążenie: zbyt wiele obowiązków lub zadania, które przewyższają możliwości pracownika, zostawanie po godzinach
  • Godziny pracy: restrykcyjnie przestrzegane godzin pracy (nieelastyczny czas pracy).
  • Rozwój kariery: brak bezpieczeństwa zatrudnienia, brak możliwości awansu, posiadanie zbyt wysokich bądź zbyt niskich kwalifikacji w stosunku do wykonywanej pracy.
  • Rola w organizacji: niejasno określona rola i słabo sprecyzowane obowiązki w firmie
  • Konflikty: sprzeczne polecenia, brak jasności co do wykonywanych zadań, celów i odpowiedzialności
  • Niekomfortowe warunki pracy: hałas, niska temperatura
  • Praca – życie prywatne: brak równowagi między pracą a życiem prywatnym.

Skutki w wyniku stresu

W wyniku stresu, zwłaszcza tego długotrwałego jesteśmy narażeni na pogorszenie stanu zdrowia. Skutki te oczywiście nie pojawiają się od razu. Liczne badania pokazują, że funkcjonowanie w ciągłym napięciu powoduje wyczerpanie fizyczne oraz psychiczne. Obniża się koncentracja oraz pojawiają się trudności w podejmowaniu decyzji, a także problemy z logicznym myśleniem. Osoba pod wpływem długotrwałego stresu jest rozdrażniona, wpada często w depresje. Pojawiają się problemy ze snem, przez co osłabieniu ulega układ odpornościowy. Jesteśmy narażeni na częste infekcje oraz inne problemy zdrowotne (m.in. choroby serca, wzrost ciśnienia krwi, bóle głowy).

Do skutków stresu zalicza się także udary mózgu, owrzodzenia układu pokarmowego. Wiele osób, aby zredukować stres, sięgają po alkohol, papierosy, dużą ilość jedzenia lub inne środki, które pomogą zwalczyć stres. Okazuje się, że tego typu odstresowanie, może przysporzyć tylko kolejną chorobę, jaką jest uzależnienie.

Jak radzić sobie ze stresem ?

W zależności od charakteru każdy będzie inaczej reagował na stres. Część ludzi bardzo dobrze radzi sobie z nim nie popadając w negatywne myśli. Inni natomiast nie są tak odporni, przez co pojawiają się u nich problemy z koncentracją, nudności czy problemy ze snem. W każdym z tych przypadków warto jednak zastosować się do podstawowych technik, które pozwolą poradzić sobie ze stresem.

  • Ćwicz asertywność: nie staraj się zadowolić wszystkich kosztem własnego czasu i zdrowia.
  • Staraj się utrzymywać miłą atmosferę w pracy, ale nie za wszelką cenę — wystarczy, że nawiążesz dobre relacje z kilkoma osobami.
  • Lepiej zarządzaj swoim czasem: stwórz listę zadań — to pomoże uniknąć chaosu.
  • Wstawaj wcześniej niż zwykle: dzięki temu zdążysz ze wszystkim przed pracą
  • Spaceruj często: pozwoli to rozładować negatywne emocje i uwolnisz hormony szczęścia — endorfiny.
  • Wprowadź ćwiczenia relaksacyjne: głęboko oddychaj przez nos i wypuszczaj powietrze ustami, w ten sposób dotlenisz organizm i zredukujesz stres w pracy.
  • Wyśpij się. Dobry sen pomoże zredukować stres w pracy.

Jeśli nic nie pomaga, a ty na myśl o pracy doznajesz ogromnego napięcia i silnego lęku, warto udać się na konsultacje z psychologiem.

Listę naszych terapeutów znajdziesz klikając (TUTAJ)