INTERWENCJA KRYZYSOWA W SZKOLE

Skontaktuj się

Cel: Zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami wiążącymi się z pojawieniem się różnego rodzaju sytuacji kryzysowych na terenie szkoły.
Odbiorcy: nauczyciele, pedagodzy, inni pracownicy szkolni.
Czas trwania: minimum 4-6 godzin ( 2-3 godziny teorii, 3-4 godziny zajęć praktycznych i paneli dyskusyjnych w zależności od zaangażowania uczestników) lub 4 warsztaty po 2 godziny.

Zarys programu:

CZĘŚĆ PIERWSZA – TEORETYCZNA:

1. Kryzys w szkole:

  • czym jest kryzys ? (psychologiczne teorie kryzysów w skrócie)
  • rodzaje, przyczyny i fazy kryzysów;
  • kryzys w życiu dziecka i szkoły:
    • przemoc wobec dziecka – jak rozpoznać ofiarę?
    • nadużycia seksualne – sygnały nadużyć
    • dziecięca żałoba – wsparcie, podstawy żałoby
    • samobójstwo – syndrom presuicydalny; schemat zajęć po próbie samobójczej; model radzenia sobie po samobójstwie ucznia.
    • terroryzm – zasady negocjacji z terrorystą, dziecko i nauczyciel zakładnikiem (przykłady).

2. Elementy Interwencji Kryzysowej:

  • model interwencji kryzysowej,
  • jak interweniować ? – wskazówki dla pedagogów,
  • omówienie czynników ryzyka;
  • elementy terapii stosowane w interwencji kryzysowej (podstawy).

CZĘŚĆ DRUGA – PRAKTYCZNA (WARSZTATOWA):

  1. Zarządzanie kryzysem w szkole
  2. Prewencja i zespół kryzysowy w szkole (ogólne zasady)
  3. Tworzenie listy działań interwencyjnych;
  4. Wybrane działania interwencyjne (śmierć ucznia, epizod psychotyczny; środki odurzające; okaleczenia, cyberprzemoc).
  5. Pytania i panel dyskusyjny.